Kwaliteitswerk

Bij veel gemeenten (vaak bij sociale diensten) was het gebruikelijk om 1 op 1 alle besluiten/rapporten van medewerkers te toetsen. Inmiddels is een tendens ontstaan om deze 1 op 1 toetsing los te laten en over te gaan naar een vorm van kwaliteitscontrole door kwaliteitsmedewerkers. Het doel is de prestaties van medewerkers te verbeteren en daarmee de kwaliteit van dienstverlening aan de burgers.

Deming

Bij het uitvoeren van kwaliteitsopdrachten denken wij vaak vanuit de principes van Deming. Zijn ideeën krijgen goed vorm in onderstaande afbeelding.

Deming-cirkel

11278265 s

Begeleiding

Wij hebben inmiddels veel ervaring met het begeleiden van kwaliteitsprojecten. We zetten daarbij onze eigen ervaring als begeleider / coach / docent in, om er voor te zorgen dat kwaliteitsmedewerkers zo snel als mogelijk volwaardig en zelfstandig het kwaliteitswerk uitvoeren. Voor iedere opdracht brengen we een op maat gesneden offerte uit die geheel past bij de wensen van de opdrachtgever. Kijkt u gerust in ons portfolio voor opdrachten die we op dit gebeid hebben uitgevoerd.

Resultaten

De resultaten en prestaties zijn bij ieder traject anders. Dat is afhankelijk van de precieze opdracht. Hierna hebben we een praktijkvoorbeeld opgenomen van prestaties en producten die bij een kwaliteitstraject worden geleverd.

  1. een leer- en ontwikkelplan voor de kwaliteitsmedewerkers;
  2. een implementatieplan voor het kwaliteitswerk;
  3. opstellen / aanvullen checklists;
  4. inrichten van controletool (Checkpoint/KIC)
  5. een kwaliteits- en controleplan;
  6. een planning en urenraming;
  7. formats voor maand, kwartaal en jaarverslagen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Wij staan u graag te woord!

Stuur ons een e-mail of bel ons:
Willem Donders op 06 – 50007336, Wineke Engering op 06 – 54727511